“Er komt niet uit wat er in zit …..”
“P…. heeft concentratieproblemen.”
“L. is faalangstig.”
“Thuis lukt het wel, maar op school is ze alles vergeten.”
Dit zijn zomaar wat uitspraken van ouders en leerkrachten van kinderen waarbij het leren niet gaat zoals verwacht of moeilijkheden oplevert. De remedie is vaak: een tandje bijzetten, extra huiswerk en/of begeleiding, maar dit is niet altijd voldoende.
Wat houdt leren in?
Leren is en gaat niet voor alle kinderen even makkelijk. Alle kinderen leren graag van nature. Dit begint al meteen na de geboorte. Bij de meeste kinderen gaat het leren min of meer vanzelf. Leren kruipen, lopen, praten, fietsen, zwemmen en schrijven.
Op school komen vaak de problemen in beeld, omdat een kind “de norm” niet haalt. Op school moet een kind op een doeltreffende manier leren om zijn geheugen te gebruiken. Ook wordt er verwacht dat een kind bepaalde leerstrategieën eigen maakt, leren leren. Hoe ouder een kind wordt, hoe meer er van een kind gevraagd wordt: plannen, organiseren én leren.
Sommige kinderen ervaren blokkades en belemmeringen die het leren beperken. Deze zijn niet altijd zichtbaar voor de omgeving, omdat het vaak afspeelt in het onbewuste. Daarom modderen kinderen, ouders en leerkrachten vaak maar door. Wil een kind kunnen leren dan is het belangrijk dat ze hun ‘luikjes’ open hebben staan en in staat zijn om de lesstof op te nemen.
Vanaf 10 jaar (in groep 6) wordt een leerprobleem pas goed zichtbaar, omdat kinderen merkbare achterstanden oplopen. Daarnaast wordt er verwacht van de kinderen dat ze de basis van de schoolse vaardigheden onder de knie hebben. Hiaten worden waarneembaar en vallen steeds meer op.
Voor wie is de training ‘Ik leer leren’ bedoeld?
Het programma is bedoeld voor kinderen vanaf 11 jaar. Kinderen met concentratieproblemen, faalangst, kinderen die onder het niveau presteren, een leerachterstand of moeite hebben met de executieve functies kunnen opgegeven worden voor de training.
Tijdens de training ‘Ik leer leren’ ga ik door middel van een programma van 5 bijeenkomsten van 1 á 1,5 uur met kinderen (vanaf groep 7-8) wekelijks individueel of in groepjes (van maximaal 6 kinderen) aan de slag om te leren leren.
Doelen van de training
- Opsporen en opheffen van leerblokkades, leerbelemmeringen en hiaten
- Omgaan met concentratieproblemen
- Omgaan met faalangst
- Omgaan met motivatie
- Aanleren van helpende leerstrategieën
- Leren van een goede leerorganisatie
- Inzicht in eigen leermogelijkheden
- Leren van elkaar
- Ervoor zorgen dat kinderen de ‘luikjes’ open hebben staan voor het opnemen van de lesstof
Toestemming van beide ouders/verzorgers is altijd nodig.
Nieuwe data voor de training
Nieuwe data worden gepland. Uw kind kan altijd opgegeven worden voor de individuele training.
Contactformulier
Ja! Ik meld mijn kind aan!